Tachografy
Analogowe
Tachografy analogowe
W Polsce tachografy obowiązują w samochodach ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 9 ton oraz we wszystkich autobusach powyżej 9 miejsc łącznie z kierowcą, za wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej oraz pojazdów sił zbrojnych. Od 01.01.2000r.
Tachografy obowiązują we wszystkich nowo wybudowanych pojazdach powyżej 3,5 tony. Polski transport międzynarodowy jest zobowiązany do stosowania tachografów EC (spełniających wymagania określone umową AETR).
Rodzina tachografów 1318 oraz 1319 VDO Kienzle posiada wszystkie polskie i europejskie dopuszczenia.
Tachografy Kienzle w wersji 12 V oraz 24V pasują do wszystkich samochodów dostawczych, ciężarowych, busów i autobusów, maszyn budowlanych, pojazdów specjalnych. W wersji ADR stosowane są w pojazdach przewożących niebezpieczne ładunki.
Tachografy Kienzle dostępne są w wersji dla jednego i dwóch kierowców, w obu przypadkach z możliwością rejestracji obrotów silnika. Posiadają pełny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w Polsce i całej Europie.
Całość oferty tachografów uzupełniają rejestratory jazdy MTCO 1390. Nie wymagają one dopuszczeń, a rejestrują za wyjątkiem grup czasowych kierowcy wszystkie, pozostałe parametry - prędkość, przebytą drogę, czas, itp.
1318.25 Tachograf dla jednego kierowcy z rejestracją obrotów silnika
- rejestracja prędkości, drogi i czasu,
- dopuszczenia polskie i europejskie,
- jednoczesne zapisy na tarczy umożliwiające analizę ekonomiczną,
- możliwość odtworzenia wypadku z dokładnością do pojedynczych sekund i minut,
- pełna kontrola wykorzystania pojazdu i pracy kierowcy,
- możliwość zabudowy w każdym pojeździe,
- rejestracja przerwy w zasilaniu i ingerencji w instalację nadajnika,
- produkowany w wersji ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych,
- zbieranie informacji z EDM,
- dodatkowy pisak (opcja) rejestrujący pracę innych urządzeń np. agregatu chłodniczego,
- stosowany do szkolenia, oceny i weryfikacji stylu jazdy kierowców, a w sczególności wraz z podłączeniem przepływomierza paliwa EDM 1403 i EDM 1404,
- zakres pomiarowy: od 25 km/h do 80, 100, 125 km/h,
- w zakresach pomiarowych możliwość rejestracji obrotów do 2500 obr/min lub 3300 obr/min.
Tachografy w wersji ADR
Dla tachografów firmy Kienzle, przeznaczonych dla transportu materiałów niebezpiecznych ADR, w numerze katalogowym typu urządzenia zakodowane są charakterystyczne dane:
1318 | X | X | AA | BB | wzór |
1318 | 2 | 6 | 81 | -- | przykład |
- numery od 80 do 89 oznaczają tachografy ADR nowej generacji (opisane poniżej),
- numery od 50 do 69- tachografy ADR w starej wersji (z dodatkowymi ostrzeżeniami, koniecznością bezwzględnego stosowania ograniczników prądu).
Tachograf | Opis - model "XX" | Wyposazenie "AA" | Uwagi |
---|---|---|---|
1314 |
24 - 1 kierowca
25 - 1 kierowca + obroty silnika
26 - 2 kierowców + obroty silnika
27 - 2 kierowców |
50 i seria 80 i seria 50 i seria 80 i seria 50 i seria 80 i seria 50 i seria 80 i seria |
Pomarańczowy kwadrat na skali
Pomarańczowy kwadrat na skali
Pomarańczowy kwadrat na skali
Pomarańczowy kwadrat na skali |
1318 |
24 - 1 kierowca
25 - 1 kierowca + obroty silnika
26 - 2 kierowców + obroty silnika
27 - 2 kierowców
|
50 i seria 80 i seria 50 i seria 80 i seria 50 i seria 80 i seria 50 i seria 80 i seria |
Pomarańczowy kwadrat na skali
Pomarańczowy kwadrat na skali
Pomarańczowy kwadrat na skali
Pomarańczowy kwadrat na skali |
1319 |
24 - 1 kierowca 25 - 1 kierowca + obroty silnika 26 - 2 kierowców + obroty silnika 27 - 2 kierowców |
80 i seria 80 i seria 80 i seria 80 i seria |
Wersje urządzeń w nowym wykonaniu ADR:
80 | podłączenie dla ogranicznika prądu STB 3; możliwe stosowanie jako normalnego tachografu 24V |
81 | A80 + wyjścia: 4 imp/m., ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości, sygnał postoju |
82 | A81 + dodatkowy pisak 2 stopniowy |
84 | A80 + dodatkowy pisak 2 stopniowy |
85 | A80 + rejestracja obrotów silnika bez wskazań na skali tachografu |
86 | A85 + dodatkowy pisak 2 stopniowy |
Nowe tachografy w wersji ADR posiadają zmodyfikowaną płytę elektroniczną. Zmiana polega na zastosowaniu jednego napięcia zasilającego 24V (a nie jak było wcześniej 12V i 24V).
Z tego powodu nie jest już konieczne stosowanie specjalnych oznaczeń (np. w postaci pomarańczowego kwadratu na skali), które miały ostrzegać użytkownika przed podłączeniem tachografu bez specjalnego ogranicznika prądu. Pomimo tego, że tachografy mogą być zasilane bezpośrednio napięciem 24V , to jednak, aby pełniły rolę urządzeń ADR muszą być w pojeździe bezwzględnie stosowane z ogranicznikiem prądu STB 3.
Według wytycznych "Umowy Europejskiej ADR" wszystkie w/w tachografy w momencie zamontowania w pojeździe muszą być zabezpieczone w instalacji elektrycznej pojazdu specjalnym ogranicznikiem prądowym STB3 (w przypadku tachografów z rozszerzeniem "80") lub STB1 (w przypadku tachografów z rozszerzeniem "50") zwanym potocznie "bezpiecznikiem".
1318.27 Tachograf dla dwóch kierowców
- rejestracja prędkości, drogi i czasu,
- dopuszczenia polskie i europejskie,
- jednoczesne zapisy na tarczy umożliwiające analizę ekonomiczną,
- możliwość odtworzenia wypadku z dokładnością do pojedynczych sekund i minut,
- pełna kontrola wykorzystania pojazdu i pracy kierowcy,
- możliwość zabudowy w każdym pojeździe,
- rejestracja przerwy w zasilaniu i ingerencji w instalację nadajnika,
- produkowany w wersji ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych,
- zbieranie informacji z EDM,
- dodatkowy pisak (opcja) rejestrujący pracę innych urządzeń np. agregatu chłodniczego,
- szczególnie polecany dla transportu międzynarodowego,
- zakres pomiarowy: od 25 km/h do 80, 100, 125, 140, 180 km/h.
Tachograf modułowy MTCO 1324
Rodzina tachografów MTCO licząca kilkadziesiąt typów tachografów MTCO poprzez swoją modułową konstrukcję, z oddzielnymi wskazaniami i rejestracją reprezentuje nowy standard funkcjonalności, techniki i wzornictwa.
- rejestracja danych na tarczy tachografu,
- rejestracja elektroniczna wg normy DIN 7736,
- wyświetlacz LCD 2 wiersze po 16 znaków,
- interfejs CAN - kompatybilność danych (p. prędkość, czas, droga),
- podobieństwo do tachografów cyfrowych.
Podstawową zaletą w tachografach MTCO jest ich budowa. Kształt radia samochodowego pozwala zamontować je w miejsce przeznaczone na radio lub inną wolną kieszeń o tych wymiarach. Specjalna konsola pozwala na zabudową wierzchnią na desce.
Na tradycyjnych wykresówkach oprócz prędkości i drogi rejestrowane są zabezpieczone przed manipulacjami, czasy jazdy, pracy i odpoczynku kierowców. Grupy czasowe wybierane są przez kierowcę i jego zmiennika za pomocą przycisków obsługi. Na wyświetlaczu LCD pokazywane są : data, czas, licznik kilometrów, zdarzenia oraz dane serwisowe i diagnostyczne. Wskazania prędkości przedstawiane są na prędkościomierzu elektronicznym E-Tacho 1323 lub na posiadającym stosowne dopuszczenia wskaźniku prędkości, zintegrowanym z modułem wskaźników pojazdu ( kombiinstrument). Nowym rozwiązaniem jest " inteligentny" przetwornik KITAS ( Kienzle- Tachographen- Sensor), który dostarcza do tachografu impulsy drogi i prędkości, kodowane kryptologicznie i zabezpieczone przed manipulacjami. Dzięki temu rozwiązaniu nie jest wymagany przewód pancerny pomiędzy tachografem i przetwornikiem. Bardzo ważny jest fakt, że impulsy dostarczane z przetwornika do tachografu kodowane są kryptologiczne, co zabezpiecza przed jakimikolwiek, dotychczas częstymi manipulacjami w tachografach oraz utrudnia dokonywanie zafałszowań na wykresówce tachografu.
Tachografy 1324 MTCO występują obecnie w bardzo popularnej wersji STAND ALONE. Wersja tego urządzenia o numerze 1324-62....znajduje najlepsze zastosowanie przy doposażaniu pojazdów fabrycznie nie wyposażonych w tachografy. W tachografach MTCO STAND ALONE na wyświetlaczu LCD znajduje się wskazanie prędkości więc tachograf ten nie musi współpracować z innym prędkościomierzem w pojeździe.
Dodatkowo, prosty montaż trwający od 2 do 4 godzin sprawia, że MTCO STAND - ALONE jest na dzień dzisiejszy najlepszym rozwiązaniem na polskim rynku tachografów.
1318.24 Tachograf dla jednego kierowcy
- rejestracja prędkości, drogi i czasu,
- dopuszczenia polskie i europejskie,
- jednoczesne zapisy na tarczy umożliwiające analizę ekonomiczną,
- możliwość odtworzenia wypadku z dokładnością do pojedynczych sekund i minut,
- pełna kontrola wykorzystania pojazdu i pracy kierowcy,
- możliwość zabudowy w każdym pojeździe,
- rejestracja przerwy w zasilaniu i ingerencji w instalację nadajnika,
- produkowany w wersji ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych,
- zbieranie informacji z EDM,
- dodatkowy pisak (opcja) rejestrujący pracę innych urządzeń np. agregatu chłodniczego,
- najtańsze urządzenie w swojej klasie,
- idealny do transportu krajowego,
- zakres pomiarowy: od 25 km/h do 125, 140, 180 km/h.
1319.27 Tachograf dla dwóch kierowców
- rejestracja prędkości, drogi i czasu,
- dopuszczenia polskie i europejskie,
- jednoczesne zapisy na tarczy umożliwiające analizę ekonomiczną,
- możliwość odtworzenia wypadku z dokładnością do pojedynczych sekund i minut,
- pełna kontrola wykorzystania pojazdu i pracy kierowcy,
- możliwość zabudowy w każdym pojeździe,
- rejestracja przerwy w zasilaniu i ingerencji w instalację nadajnika,
- produkowany w wersji ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych,
- zbieranie informacji z EDM,
- dodatkowy pisak (opcja) rejestrujący pracę innych urządzeń np. agregatu chłodniczego,
- tachograf elektroniczny nowej generacji,
- pisaki prędkości zabezpieczone przed zginaniem,
- drogomierz elektroniczny bez możliwości przestawiania i blokowania,
- zakres pomiarowy: od 25 km/h do 125, 180 km/h.
1318.26 Tachograf dla dwóch kierowców z rejestracją obrotów silnika
- rejestracja prędkości, drogi i czasu,
- dopuszczenia polskie i europejskie,
- jednoczesne zapisy na tarczy umożliwiające analizę ekonomiczną,
- możliwość odtworzenia wypadku z dokładnością do pojedynczych sekund i minut,
- pełna kontrola wykorzystania pojazdu i pracy kierowcy,
- możliwość zabudowy w każdym pojeździe,
- rejestracja przerwy w zasilaniu i ingerencji w instalację nadajnika,
- produkowany w wersji ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych,
- zbieranie informacji z EDM,
- dodatkowy pisak (opcja) rejestrujący pracę innych urządzeń np. agregatu chłodniczego,
- stosowany do szkolenia, oceny i weryfikacji stylu jazdy kierowców,
- możliwość rejestracji zużycia paliwa we współpracy z przepływomierzem EDM 1403 i EDM 1404,
- zakres pomiarowy: od 25 km/h do 80, 100, 125 km/h,
- w zakresach pomiarowych możliwość rejestracji obrotów do 2500 obr/min lub 3300 obr/min.